>

 

מבוא: מהו מלווה לנהג חדש

אם לאחרונה קיבלתם רישיון נהיגה חדש או שאתם מלווים מישהו שזה עתה התחיל לנהוג – קודם כול, ברכות! קבלת רישיון היא רגע מרגש, אבל גם מלווה בהמון אחריות. בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, ישנה תקופה מיוחדת שמכונה "תקופת הליווי", ובמהלכה נהג חדש צריך להיעזר במלווה בזמן הנהיגה.

אז מה בעצם המשמעות של להיות "מלווה"? מדובר באדם בעל ניסיון נהיגה שנמצא לצד הנהג החדש בעת הנהיגה, ותפקידו להכווין, לייעץ ולעזור לנהג החדש לצבור ביטחון וניסיון על הכביש – כמובן, בצורה הבטוחה ביותר.

חשוב להבין: הליווי איננו "עוד שלב בדרך" שצריך לסמן עליו וי. זו תקופה שנועדה לחזק את יסודות הנהיגה ולהבטיח שבני הנוער או הנהגים שבדיוק קיבלו רישיון, יקבלו כלים חשובים לעתיד. נהיגה היא מיומנות מורכבת שדורשת זמן, תרגול ואחריות – ולמרות שמבחן הנהיגה בודק שליטה בסיסית, הרבה מאוד סיטואציות בכביש מתחילות להתבהר רק כשאתה באמת יוצא לדרך.

במהלך תקופת הליווי, הנהג החדש יכול להיתקל באתגרים מבולבלים: מתי נכון להיכנס לצומת? איך נוהגים בגשם שוטף? מה עושים כשיש רכב שנוסע מאחור בצפצופים לחוצים? אלו שאלות שצפות בכל נסיעה כמעט, והמלווה – שהרבה פעמים יהיה ההורה או קרוב משפחה – יכול להציע את הכלים והניסיון כדי להתמודד איתן נכון.

כדי להבין טוב יותר כיצד התהליך הזה מתבצע ולהפוך את הליווי לחוויה בונה (ואפילו מהנה!), הנה כמה נקודות מפתח לגבי תפקידו של המלווה:

  • תמיכה מנטלית: נהגים חדשים עלולים להיות מתוחים או לא בטוחים בעצמם. מלווה תומך יכול להרגיע ולעודד.
  • שיתוף ניסיון חיים: אין תחליף לשנים של נהיגה. המלווה מביא איתו זווית ראייה שעוזרת לראות את התמונה הרחבה.
  • למידה בזמן אמת: הנסיעה המשותפת יוצרת הזדמנות להסביר, לנתח ולהשתפר על בסיס מצבים שקרו רגע קודם.
  • מתן פידבק בונה: במקום לצעוק או לכעוס – שיחה רגועה אחרי הנסיעה יכולה לשפר את הדרך שבה הנהג מתמודד עם מצבים.

כמו בכל תהליך למידה, גם כאן, האווירה והיחסים האישיים בין הנהג למלווה יכולים לעשות הבדל עצום. כשיש כבוד הדדי, תקשורת טובה ורצון אמיתי ללמוד, תקופת הליווי יכולה להפוך להזדמנות נדירה לחיזוק הקשר המשפחתי – לצד הכביש.

אז אם אתם עומדים להתחיל תקופת ליווי, קחו נשימה עמוקה, תלבשו הרבה סבלנות וכמובן – תמיד תזכרו לחגור. הכביש מחכה לכם!

 

מטרת הליווי לנהגים חדשים

אז הצלחתם לעבור טסט, קיבלתם רישיון נהיגה טרי – וברכות חמות! עכשיו מתחילים החודשים הראשונים מאחורי ההגה, התקופה בה אתם כבר לא תלויים במורה לנהיגה, אבל עדיין לא לבד באמת – כי יש מלווה לצידכם. אז למה בעצם צריך ליווי? מה באמת מטרת התקופה הזו? בואו נדבר על זה בגובה העיניים.

למה ליווי? זה לא רק "עוד שלב בחוק" – זו מערכת תמיכה חשובה.

כשהופכים לנהגים חדשים, עולים על הכביש עם פחות ניסיון ופחות ביטחון – וזה לגמרי טבעי. מערכת החוקים בישראל קובעת שהצעדים הראשונים של נהג חדש יהיו לצידו של אדם מנוסה. הסיבה לכך לא רק חוקית, אלא בעיקר בטיחותית וחינוכית.

ללמוד מצורת הנהיגה של בעלי ניסיון

גם אחרי עשרות שיעורי נהיגה, הכל משתנה כשכבר אין מורה מקצועי שיושב ליד, ואנחנו לבד עם ההגה. כאן נכנס המלווה לתמונה – הוא לא מורה נהיגה נוסף, אלא אדם שמסייע בראייה מרחבית, קבלת החלטות חכמה וביטחון בהתמודדות עם סיטואציות לא מוכרות בכביש.

לאמן את כישורי הנהיגה בתנאים אמיתיים

שיעורי נהיגה מתקיימים בדרך כלל בסביבה מבוקרת יחסית, עם מסלולים ידועים מראש ושעות נוחות יותר. עם המלווה, נחשפים למצבים מגוונים יותר: נהיגה בלילה, בתנועה עמוסה, בגשם, בנסיעה בין-עירונית – ופתאום מגלים אתגרים שאין בכיתה.

המטרה של תקופת הליווי היא לחשוף את הנהג החדש למגוון תרחישים – תוך כדי תמיכה.

תמיכה רגשית – לא פחות חשובה

יש הרבה לחץ בתקופה הזו – פתאום אתה אחראי לרכב, לנוסעים האחרים ולחוק. נהגים חדשים מתמודדים לפעמים עם חשש, בלבול או חוסר ביטחון. מלווה טוב יכול להרגיע, לעודד ולהזכיר שזו תקופה זמנית ושכל אחד עובר אותה.

הזדמנות מצוינת לחינוך לנהיגה אחראית

ההזדמנות לראות איך נהגים מנוסים מתמודדים עם אירועים על הכביש יכולה ללמד המון. לדוגמה:

  • איך מגיבים כשהנהג שלפניך בולם בפתאומיות
  • מה עושים כשיש רכב שמשתלב בלי איתות
  • מתי נכון לעקוף – ומתי לא

נהג חדש לומד לא רק מהספר של משרד הרישוי, אלא גם מהניסיון המצטבר של מי שמלווה אותו.

לכן, מלווה זה לא סתם "נוהל" – זה שותף לדרך

המלווה כאן כדי לעזור, לא לשפוט או ללחוץ. היחסים הטובים עם המלווה יכולים לקבוע את איכות הלימוד בתקופת הליווי – ואפילו להשפיע על סגנון הנהיגה בעתיד. זה זמן להקשיב, לשאול שאלות, ולספוג מכל חוויה קטנה.

 

משך תקופת הליווי על פי החוק הישראלי

ברכות! עברתם את הטסט ואתם סוף סוף אוחזים ברישיון הנהיגה הנכסף. אבל רגע לפני שאתם יוצאים לדרך ונהנים מחופש התנועה, חשוב להבין היטב מהי תקופת הליווי שלכם כנהגים חדשים — ובעיקר, כמה זמן היא נמשכת.

בישראל, בדיוק כמו במדינות רבות אחרות, הנהיגה אינה מסתיימת ביום שבו עוברים את הטסט. למעשה, זה רק תחילתה של תקופה חשובה במיוחד, שנועדה לחדד את מיומנויות הנהיגה שלכם ולהבטיח שתצברו מספיק ניסיון — ולא סתם ניסיון, אלא כזה שמתרחש לצד מלווה מנוסה שישב לצידכם.

אז כמה זמן באמת נמשכת תקופת הליווי?

החוק הישראלי מגדיר כי כל נהג חדש חייב בליווי של שישה חודשים מרגע קבלת הרישיון. אך שימו לב: התקופה הזאת מתחלקת לשניים, ולכל חלק יש כללים משלו:

  • שלושת החודשים הראשונים: חובה להיות בליווי מלא בכל נסיעה — ללא יוצא מהכלל. כלומר, לא יוצאים לנסיעה מבלי שיהיה מלווה מוסמך שיושב לידכם.
  • שלושת החודשים הנותרים: הליווי הופך ל"חלקי". כאן כבר אין חובה לצאת עם מלווה בכל נסיעה, אבל עדיין יש צורך בהשלמת שעות ליווי כדי לעבור את התקופה כהלכה.

אבל רגע, איך סופרים את תקופת הליווי?

מעולה ששאלתם. תקופת ששת החודשים שלכם יכולה להתחיל רק אחרי שהייתה לכם קבלת רישיון באופן רשמי. זה אומר שאתם צריכים לוודא שהתאריך שמופיע על הרישיון שלכם הוא נקודת ההתחלה, ומשם פשוט סופרים שישה חודשים קדימה.

בנוסף, כדי שלא תישארו בתחושת חוסר ודאות — משרד הרישוי גם מנפיק לכם טופס מעקב ליווי, שבו תצטרכו לציין את מועדי הנסיעות עם מלווה. חלק מהדרישות כוללות:

  1. נסיעה של לפחות 50 שעות עם מלווה לאורך תקופת הליווי הכוללת
  2. בין השעות הללו, לפחות 20 שעות נהיגה צריכות להיות בלילה, ובין עירוניות
  3. שעות הנסיעה נרשמות וחתומות על ידי המלווה

למה בכלל זה חשוב?

שאלה מעולה! תקופת הליווי היא לא "עונש", והיא גם לא רק חובה חוקית. היא הזדמנות אמיתית בשבילכם לתרגל, לחוות מצבים שונים בכביש, וללמוד איך לנהוג עם שיקול דעת ובביטחון — כל זאת עם מישהו בעל ניסיון שיושב לידכם ויכול לתמוך, להדריך ולהעיר כשצריך.

אז קחו את התקופה הזאת ברצינות, אך גם בגישה חיובית. תיהנו מהדרך, תרוויחו ניסיון — ובעיקר, הקפידו על הכללים כדי שתוכלו לעבור בביטחה לשלב הבא בדרך לעצמאות מלאה על הכביש.

כמה זמן צריך מלווה לנהג חדש

מי יכול לשמש כמלווה חוקי

אז קיבלתם רישיון נהיגה ויש לכם תואר חדש ומרגש – "נהג חדש"! 👏 אבל רגע, לפני שאתם מתרוצצים בכבישים לבד, החוק בישראל דורש שתיסעו לתקופה מסוימת עם מלווה לצידכם. צעד חכם שמטרתו לשפר את הביטחון ולחזק את הביטחון העצמי על הכביש.

נשאלת השאלה הגדולה: מי בכלל יכול לשמש כמלווה חוקי? האם כל חבר או קרוב משפחה יכול לקפוץ לתוך האוטו ולהתחיל ללוות אתכם? התשובה היא – לא בדיוק. יש תנאים ברורים שצריך לעמוד בהם.

אז מה החוק אומר?

לפי משרד התחבורה, אדם יכול לשמש כמלווה לנהג חדש רק אם הוא עומד בתנאים הבאים:

  • גיל המלווה: לפחות בן 24 – אם הוא מחזיק ברישיון נהיגה ברכב פרטי (רישיון דרגה B) לפחות 5 שנים.
  • או: בגיל 30 ומעלה – אם הוא מחזיק ברישיון תקף לנהיגה במשך פחות מ-5 שנים.
  • רישיון בתוקף: המלווה חייב להחזיק ברישיון נהיגה תקף – לא פג תוקף, לא בשלילה ולא בהגבלות מיוחדות.

ומה עם נהגים מקצועיים?

יש גם אפשרות שמלווה יהיה נהג מקצועי – למשל נהג אוטובוס או מונית – אם הוא מחזיק ברישיון הנהיגה המקצועי הזה לפחות 3 שנים. זה יכול להיות יתרון, כי לרוב מדובר בנהגים עם ניסיון רב ומודעות גבוהה יותר לכללי הנהיגה.

אם אבא שלי נהג כבר 20 שנה אבל בלי רישיון בתוקף – הוא יכול ללוות אותי?

שאלה מצוינת, והתשובה החד משמעית היא לא. גם אם יש לאביכם או כל קרוב אחר ניסיון עשיר בנהיגה, אם רישיון הנהיגה שלו אינו בתוקף עכשיו – הוא לא יכול לשמש כמלווה חוקי. החוק לא מתפשר כאן.

כמה מלווים אפשר שיהיו?

אפשר ואף רצוי לגוון. מבלי להסתבך, מותר לנהג חדש לנהוג עם מלווים שונים, כל עוד כל מלווה ממנו עומד בקריטריונים שציינו למעלה. ככה גם לומדים מאנשים שונים, וגם לא "שורפים" מלווה אחד עם שעות על ההגה 😉

טיפ מהשטח:

אל תבחרו מלווה רק כי הוא עומד בתנאים החוקיים. חפשו מישהו שאתם סומכים עליו, שיודע להסביר, לא להילחץ – ובעיקר מישהו שיעזור לכם לצמוח כנהגים בטוחים וזהירים.

 

מהם התנאים במהלך תקופת הליווי

אז עשיתם את הטסט, קיבלתם רישיון נהיגה – מזל טוב! אבל רגע לפני שאתם יוצאים לסיבוב חופשי ברכב, חשוב לדעת שלנהגים חדשים יש תקופת ליווי עם כמה תנאים מחייבים. התקופה הזאת נועדה לאפשר לנהג לצבור ניסיון מעשי בכביש תוך השגחה, ולהפוך לנהג בטוח וזהיר יותר.

אז מה בדיוק קורה בתקופה הזאת?

הנה הדברים שכדאי לדעת על התנאים שצריך לשמור עליהם כשנוהגים עם מלווה:

  • נוכחות בפועל של מלווה: בכל נסיעה – יום או לילה – הנהג החדש חייב שיהיה איתו מלווה ברכב, שיושב לצידו (במושב הקדמי). אין קיצורי דרך פה, זה הכלל.
  • נהיגה באחריות ובשקיפות: במהלך הנסיעה, על המלווה להיות ערני, קשוב ולהדריך את הנהג החדש בכל הנוגע להתנהלות נכונה בכביש. זה כולל מתן הערות על שינויי נתיבים, שמירה על מרחק בטוח והתמודדות עם מצבים מלחיצים.
  • שעות נהיגה מגוונות: מומלץ ואף מצופה שהנהג החדש יתנסה בנהיגה בשעות משתנות – בוקר, ערב ואפילו בלילה (בליווי, כמובן). כך הוא לומד להתמודד עם תנאי תאורה ותנועה שונים, מה שתורם לצבירת ניסיון אמיתי.
  • נהיגה בתנאי כביש שונים: אל תגבילו את עצמכם רק לנסיעה בסביבה הביתית. חשוב להתנסות גם בנהיגה בכבישים בין-עירוניים, בעיר רועשת, בכבישים הררים ואף במזג אוויר משתנה. כל אלה מכשירים את הנהג החדש למצבים מגוונים.
  • תיעוד שעות ליווי: אם אתם שואלים את עצמכם איך יודעים שבאמת מלאתם את הדרישה, אז כן – חשוב לתעד. כדאי לנהל רישום של נסיעות: תאריך, שעת התחלה וסיום, שם המלווה, ואולי אפילו כמה מילים על מה תרגלתם באותה נסיעה.

ומהם הדגשים שחשוב לזכור לאורך התקופה?

  1. מלווה איכותי עושה הבדל: בחרו מלווה שאתם סומכים עליו, מישהו סבלני, עם ידע בנהיגה, שיידע לתת לכם ביקורת בונה בלי לגרום לתסכול.
  2. שמירה על חוקי התנועה: הכביש אינו מקום לניסויים. תרגול נהיגה זה לא אומר ש"בודקים גבולות", אלא זוכים להזדמנות להתנסות בצורה בטוחה.
  3. הקשבה ובחינה עצמית: אל תראו במלווה רק "שומר סף". זו הזדמנות ללמוד. תקשיבו לטיפים, לתיקונים ואל תפחדו לשאול שאלות.

תקופת הליווי היא לא עונש – אלא שלב חשוב בדרך להפוך לנהג טוב, אחראי וחכם יותר על הכביש. אם תנצלו את הזמן הזה היטב, תצאו בסופו עם ביטחון אמיתי מאחורי ההגה.

 

האם כל הנהגים החדשים חייבים בליווי?

זו שאלה שנשאלת לא מעט – האם כל נהג חדש בישראל באמת חייב בליווי, או שיש יוצאי דופן? התשובה הפשוטה היא: תלוי. אבל רגע, לפני שנצלול לפרטים, בואו נבין מה המשמעות של ההגדרה "נהג חדש".

"נהג חדש" הוא אדם שהוציא רישיון נהיגה לראשונה, ולרוב מדובר בבני נוער או צעירים אחרי צבא. אבל גם אם אתה בן 35 והוצאת רישיון לראשונה – אתה נחשב לנהג חדש בדיוק כמו בן 17. החוק לא עושה הבחנות לפי גיל, אלא לפי הוותק ברישיון הנהיגה.

אז מי באמת חייב בליווי?

רוב הנהגים החדשים – כן, בעיקר בחודשים הראשונים לאחר קבלת הרישיון – מחויבים לנהוג עם מלווה. יחד עם זאת, יש לפרק את חובת הליווי לשתי קטגוריות, לפי המצב הספציפי של הנהג:

  • נהג צעיר: כל מי שגילו מתחת ל-24 בעת קבלת הרישיון – מחויב בליווי מלא (כלומר בליווי במשך כל תקופת הליווי המוגדרת בחוק).
  • נהג חדש בגיל 24 ומעלה: במקרה זה, הדרישה לליווי עשויה להצטמצם לחלק קטן יותר מהתקופה, בהתאם לחידודים של משרד התחבורה ולתקנות מתעדכנות. לכן, חשוב לבדוק את הדרישות העדכניות לפני שעולים על הכביש לבד.

כמו כן, אנשים שהוציאו רישיון לאחר מעבר מתפקיד צבאי מסוים או במסגרת מקצועית כלשהי, עשויים להיות פטורים מהחובה, אם עברו הכשרות מתאימות. אבל זה כבר מקרים נקודתיים שדורשים בדיקה לפי נסיבות אישיות.

ואם לא נוהגים? האם עדיין חייבים בליווי?

שאלה טובה עוד יותר! החוק מחייב ליווי תקופתי לפי ימים בפועל, לא רק לפי תאריכים. כלומר: אם קיבלתם את הרישיון ונכנסתם לתקופת ליווי – אלא שפשוט לא נהגתם בכלל במשך חודש – התקופה הזו לא תיחשב כחלק מתקופת הליווי. כדי "לספור" את הליווי, צריך באמת לצבור את השעות והימים הנדרשים – עם המלווה כמובן.

חשוב לדעת:

משרד התחבורה מגדיר בדיוק את כמות השעות, מסגרת הזמנים, ותנאים נוספים לצורך קיום חובת הליווי. לכן, חשוב לוודא שאתם מבינים בדיוק מה מצופה מכם – ולא רק "להניח שאתם מכוסים". עמידה נכונה בתנאים תמנע עיכובים עתידיים בקבלת רישיון נהיגה מלא.

לסיכום, לא כל הנהגים החדשים מחויבים בדיוק באותה צורת ליווי – אבל לרובם כן נדרש ליווי כלשהו. ההמלצה שלנו? קראו היטב את ההנחיות שקיבלתם יחד עם הרישיון, שאלו מדריך נהיגה מוסמך או עיינו באתר משרד התחבורה. זה שווה את השקט הנפשי שלכם – ולא פחות חשוב – את הבטיחות שלכם על הכביש.

 

מתי מסתיימת חובת הליווי לנהג החדש?

אם אתם נהגים חדשים או הורים לנהג צעיר, סביר להניח ששאלתם את עצמכם לפחות פעם אחת: מתי בדיוק מסתיימת תקופת הליווי? החדשות הטובות הן שכל דבר טוב (או פחות נוח) מגיע לסיומו, וגם תקופת הליווי אינה נמשכת לנצח.

אז מה בעצם קובע את סיום הליווי?

סיום חובת הליווי נקבע על פי פרק זמן מוגדר בחוק הישראלי, אך חשוב לשים לב – הכל תלוי גם בתאריך קבלת הרישיון וגם בהתנהלות של הנהג החדש במהלך התקופה הזו. הנה כמה דברים חשובים שכדאי לדעת:

  • משך הליווי הוא 6 חודשים: תקופת הליווי מתחילה מרגע קבלת הרישיון הקבוע (לא הרישיון הזמני שקיבלתם מיד אחרי הטסט).
  • השלב הראשון – 3 חודשים חובה: בשלושה החודשים הראשונים, הליווי חייב להיות צמוד בכל נסיעה. כלומר, לא עולים על ההגה לבד – בכל מצב.
  • השלב השני – 3 חודשים נוספים: כאן יש גמישות מסוימת – הנהג החדש יכול לנהוג לבד, אך חייב להשלים מינימום של 24 נסיעות ליווי עם מלווה מוסמך בפרק הזמן הזה (סה”כ לפחות 6 שעות נהיגה).

מה קורה אם לא השלמתי את כל נסיעות הליווי?

הנה החלק שפחות נעים לשמוע: אם לא השלמתם את כל הדרישות במהלך התקופה, תקופת הליווי תתארך. המשמעות היא שרק אחרי שתשלים את כל שעות הליווי הנדרשות – תיחשב/י ל"נהג חדש" בחלק השני של התקופה, שבו מותר לנסוע לבד.

שימו לב, משרד הרישוי עלול לבדוק את הנתונים, והאחריות על מילוי הדרישות היא על הנהג החדש – לא על המלווה ולא על ההורים.

מתי באמת אפשר להסתובב על הכביש בלי מלווה?

כאשר עברו שישה חודשים בדיוק מתאריך קבלת הרישיון הקבוע, ובמהלך תקופה זו השלמתם את כל הדרישות – כלומר ליווי צמוד בשלושת החודשים הראשונים ו-24 נסיעות ליווי בשלושת החודשים הבאים, זהו! אתם רשאים לנהוג לבד ללא מלווה.

חשוב לזכור – גם אם נראה שכבר “הבנתם את ההגה”, הרגלים טובים והשפעות של מלווה אחראי ממשיכים ללוות אתכם גם אחרי תום התקופה. בסופו של דבר, האחריות על הכביש היא שלכם.

טיפ קטן מאיתנו

רוצים לוודא שאתם בדרך הנכונה? תעדו לעצמכם את נסיעות הליווי – זה גם עוזר להיזכר בחוויות, וגם מבטיח שתעמדו בדרישות. אפשר להשתמש ביומן, בטבלה על המקרר או אפילו באפליקציה בטלפון.

שיהיה בהצלחה, ובהמון זהירות – כי נהגים טובים מתחילים בהרגלים נכונים.