>

 

מבוא לשיטת הניקוד בעבירות תעבורה

אם אי פעם יצא לכם לקבל דו"ח תנועה, בטח שמעתם את המשפט: "קיבלת גם נקודות." אבל מה זה בעצם אומר? למה יש נקודות בעבירות תעבורה ואיך הן משפיעות עלינו כנהגים? אם המילים "נקודות" גורמות לכם לחשוב על מבחן בבית הספר או על משהו חיובי — תחשבו שוב. הפעם, אנחנו צוללים לעולם שיטת הניקוד בישראל, ונתחיל בהסבר מהיר, פשוט ומובן.

מה מסתתר מאחורי המושג "נקודות תעבורה"?

שיטת הניקוד היא מערכת בדומה ל"דו"ח ביצועים" לנהגים. המדינה, באמצעות רשות הרישוי והמשטרה, שומרת על תיעוד של עבירות שביצעתם בכביש, ובמקרים מסוימים גם מוסיפה אליהן נקודות. ככל שיותר נקודות מצטברות — כך ההשלכות על רישיון הנהיגה גדלות.

המטרה של השיטה היא לא להעניש, אלא לחנך, להרתיע ולהחזיר נהגים לדרך הנכונה. חשוב להבין שזו דרך של המדינה לעקוב אחר דפוסי נהיגה ולמנוע מצבים מסוכנים.

למי מתאימה הכתבה הזו?

בין אם אתם נהגים חדשים שעושים את צעדיהם הראשונים בכביש, ובין אם אתם וותיקים עם עשרות אלפי קילומטרים מאחוריכם — המידע הזה בשבילכם. יודעים למה? כי גם הכי זהירים יכולים לטעות לפעמים, ורצוי שתדעו איך זה משפיע עליכם.

למה בכלל צריך שיטת ניקוד?

תארו לעצמכם שבכביש אין פיקוח אמיתי – מישהו נוסע באור אדום, מקבל קנס, וזהו. ממשיך הלאה. בלי ללמוד, בלי לקחת אחריות. כאן נכנסת שיטת הניקוד לתמונה. היא לא רק קונסת — היא שולחת מסר: ההתנהגות שלך נרשמת ויש לה השלכות מצטברות.

בנוסף, שיטת הניקוד עוזרת לרשויות לזהות נהגים שמפירים את החוק באופן חוזר ולנקוט צעדים מוקדמים לפני שיקרה אסון.

כמה דברים שחשוב לדעת כבר מההתחלה:

  • קבלת נקודות לא מחייבת שלילת רישיון, אבל יכולה להוביל לכך.
  • הנקודות נשמרות לתקופה מסוימת — לאחריה הן מתאפסות (בתנאים מסוימים).
  • אפשר לערער, לבדוק, ואפילו למחוק נקודות בתנאים מסוימים לאורך הזמן.

בשורה התחתונה: שיטת הניקוד היא לא גזירה משמיים, אלא כלי שנועד לשמור עלינו — כולנו. בהמשך נצלול לעומק ונבין איך זה עובד בדיוק, אילו עבירות גורמות לצבירת נקודות, ומה אפשר לעשות כדי להישאר עם גישה בטוחה (וללא נקודות).

 

מהי שיטת הניקוד וכיצד היא פועלת

אם יצא לכם לשמוע על "נקודות תעבורה" ולא ממש הבנתם מה זה אומר, אתם ממש לא לבד. שיטת הניקוד היא מערכת שקטה אך משפיעה שכל נהג בישראל חייב להכיר. ולא, אין כאן שום קשר ל"נקודות זכות" – אלא ממש להיפך. מדובר במנגנון שנועד לעקוב אחרי התנהלות נהגים בכביש ולעודד זהירות ואחריות.

אז איך זה עובד בפועל? כשאתם מבצעים עבירת תנועה – בין אם זו חציית רמזור אדום, שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה או אי מתן זכות קדימה – לא רק שאתם מקבלים קנס, אלא לעיתים גם מצטרפות לתיק התעבורתי שלכם נקודות. כל עבירה כבר מקבלת מספר נקודות שנקבע מראש בהתאם לחומרתה, ולאורך זמן, אם לא שומרים על נהיגה תקינה, הן נצברות.

הנקודות האלו לא נעלמות סתם כך, והן מתועדות ברישומי הרשות הארצית לתחבורה. ככל שעברו יותר עבירות – כך מספר הנקודות המצטבר עולה. מערכת הניקוד מתעדכנת אוטומטית עם כל דו"ח (קנס) שלמשל שילמתם או הורשעתם עליו בבית משפט.

סוג של "כרטיס צהוב" לנהגים

אם נחשוב על זה רגע, שיטת הניקוד מזכירה קצת את עולם הספורט – היא משמשת ככלי שמנהל את רמת "המשמעת" של הנהגים. כמו ששופט נותן כרטיס לשחקן שמפספס – גם כאן נהגים שמבצעים עבירות חוזרות ונשנות מתחילים "להתקרב לקצה".

כמה הערות שחשוב לדעת:

  • הנקודות מועברות לרישום הנהג כאשר העבירה נכנסת לתוקף – כלומר לאחר תשלום קנס או הרשעה.
  • הנקודות נותרות בתוקף לפרקי זמן משתנים, תלוי בכמות שנצברה ובאם ננקטו צעדים מתקנים (כמו קורסים).
  • לא כל עבירת תנועה נושאת נקודות – לדוגמה, חניה אסורה לרוב תסתכם בקנס בלבד.

האם אפשר "לברוח" מהן?

שאלה מצוינת – והתשובה היא שלא ממש. גם אם עברו חודשים מאז העבירה, הנקודות עדיין איתכם אלא אם כן ביצעתם פעולה חוקית להשפיע עליהן, כמו ערעור או קורס.

טיפ מנוסעים ותיקים: אם אתם מקבלים דו"ח ואתם לא בטוחים אם הוא כולל נקודות, שווה לבדוק באפליקציות התעבורה הרשמיות או לפנות למשרד התחבורה. השקיפות כאן חשובה – והזכויות שלכם כנהגים לא פחות!

בסופו של דבר, שיטת הניקוד לא נועדה "ללכוד" אתכם אלא להכווין את כולנו לנהוג בטוח יותר. מין תזכורת קטנה שמדי פעם מחזירה אותנו לדרך. אז כדאי להכיר את הכללים – ולהישאר עם אפס נקודות בתיק!

 

מטרת שיטת הניקוד בחוקי התעבורה בישראל

בטח יצא לכם לשמוע על "נקודות" שעשויות להיצבר לנהגים שביצעו עבירות תנועה — אבל האם תהיתם פעם למה בכלל הומצאה השיטה הזו? למה לא פשוט לתת קנס וזהו? אז זהו, ששיטת הניקוד היא הרבה מעבר לאמצעי ענישה. היא כלי מתוחכם ומודרני שמטרתו המרכזית היא לשמור על כולנו בטוחים יותר בכבישים.

אז למה בכלל צריך שיטת ניקוד?

השאיפה של המדינה — ושל כולנו בעצם — היא להפחית את מספר התאונות ולשפר את תרבות הנהיגה. השיטה הזו לא נועדה רק להרתיע נהגים מפני חזרה על טעויות, אלא להצביע על אלו שמתנהגים בצורה מסוכנת פעם אחר פעם, ולעזור "לתקן" את ההרגלים שלהם.

במקום להתמקד בעבירה בודדת, שיטת הניקוד בודקת תמונה רחבה: האם מדובר בנהג שתפסיק אותו שוטר רק פעם אחת, או שהוא חוזר שוב ושוב על עבירות שמסכנות את הסביבה?

שיטת "להדליק אור צהוב"

דמיינו לכם נורה שנדלקת מעל ראשו של נהג כשמצבר הנקודות שלו הולך ותופח. המטרה היא לא להעניש מיד — אלא קודם כל להכין את הקרקע לפעולה מתקנת. לדוגמה:

  • צבירה של מספר נמוך של נקודות מהווה תמרור אזהרה לנהג, מבלי שהמדינה תתערב בצורה קפדנית.
  • צבירה גדולה יותר כבר עשויה להוביל לדרישה להשתתף בקורס נהיגה מונעת או לבדיקות כשירות.
  • במקרים חמורים מאוד, ניתן אף לשלול את הרישיון לתקופה מסוימת.

שיקוף של דפוסי התנהגות מסוכנת

שיטת הניקוד היא למעשה דרך לאבחן ולנטר את התנהגות הנהג לאורך זמן. לדוגמה, נהג שביצע עבירה קלה אחת כל חמש שנים לא בהכרח ייחשב בעייתי. לעומת זאת, אם נהג מבצע שלוש עבירות חמורות תוך שנה – הוא מאותת למערכת שהוא מהווה סיכון ממשי.

כאן בדיוק נכנסת שיטת הניקוד לתמונה — היא מסייעת לרשויות לזהות את הנהגים המסוכנים ולנקוט צעדים בטרם יתרחש אסון. הכל נעשה באופן הדרגתי ומתוך מטרה ברורה: תיקון ושיקום – ולא בהכרח ענישה בלבד.

מה יוצא לכולנו מזה?

בסופו של דבר, כולנו מרוויחים. כשהכבישים הופכים לבטוחים יותר, כשנהגים לוקחים אחריות ומבינים שמעשיהם מתועדים ומנותחים לאורך זמן – רמת הנהיגה משתפרת. שיטת הניקוד היא בעצם השקעה בביטחון הציבור.

אז בפעם הבאה שאתם מקבלים דו"ח — אל תסתכלו רק על הסכום. תחשבו על התמונה הגדולה. שיטת הניקוד שם כדי להזכיר לנו שנהיגה היא אחריות מתמשכת — לא רק עבורנו, אלא גם עבור כל מי שחולק איתנו את הדרך.

שיטת הניקוד בעבירות תעבורה היא על פי החוק

סוגי עבירות תעבורה וכמות הנקודות הנצברות בגינן

כולם כבר שמעו לפחות פעם אחת על “שיטת הניקוד” שמתלווה לעבירות תעבורה – בין אם זה בגלל קנס שקיבלו ובין אם כי מישהו מהמשפחה שאל מה המשמעות של צבירת נקודות. אז בואו נעשה קצת סדר: לא כל עבירת תנועה שווה ערך, וכך גם כמות הנקודות שמצטברות בעקבותיה משתנה. זה הזמן להכיר את הסוגים השונים של עבירות תעבורה ואת המספר המדויק של נקודות שמצטרפות אליכם על הכביש.

עבירות קלות – לא לזלזל, הן גם נחשבות

עבירות מהסוג הזה כוללות למשל שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית, אי חגירת חגורת בטיחות או אי מתן זכות קדימה להולך רגל. נשמע אולי "לא נורא", נכון? אבל כל אחת מהן עולה לכם ב־6 נקודות. מעבר לקנס, כמובן.

שימו לב: גם עבירות קטנות נצברות – אז לא לדלג עליהן בביטול.

עבירות בינוניות – עלולות לעלות ביוקר

כאן מדובר בעבירות כמו חציית קו הפרדה רציף, נהיגה במהירות מופרזת (בין 21 ל־30 קמ"ש מעל המותר בעיר, או 26־40 קמ"ש מחוץ לעיר), או אי עצירה באור אדום. עצירה באור אדום, אגב, נחשבת לעבירה רצינית למדי ומעניקה לכם 10 נקודות.

  • אי ציות לרמזור אדום – 10 נקודות
  • מהירות מופרזת קלה יחסית – 8 נקודות
  • השתוללות בכביש? גם זה מחושב – 8 נקודות

עבירות חמורות – שם כבר מתחילים להרגיש את ההשלכות

עבירות כמו נהיגה בשכרות, התנהגות מסוכנת שגרמה לתאונה, או אי דיווח על תאונת דרכים בה נפגע אדם, יובילו לצבירה של 10–12 נקודות ואף יותר. אלו עבירות שלא רק מחייבות בקנס כבד, אלא עלולות להוביל גם לזימון לביצוע קורס נהיגה מונעת ואפילו לשלילת רישיון.

  1. נהיגה בשכרות – 10 נקודות (ובמקרים חמורים גם שלילה)
  2. גרימת תאונה עם נפגעים – 10 נקודות
  3. אי עצירה לאחר תאונה – 12 נקודות

טיפ חשוב של מומחה תעבורה

ברגע שאתם יודעים בדיוק אילו עבירות מוסיפות לכם נקודות, תוכלו להיות נהגים מודעים וזהירים יותר. לעיתים, אפילו עבירה "קטנה" שאתם עושים מבלי לשים לב – כמו גלישה קלה למהירות מיותרת – יכולה להצטבר יחד עם כמה עבירות אחרות ולהוביל להר של נקודות שיהיה לכם קשה להיפטר ממנו בהמשך.

אם קיבלתם דוח ואתם לא בטוחים מה המשמעות שלו מבחינת ניקוד, תמיד אפשר לבדוק באתר משרד הרישוי או להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום.

 

השלכות של צבירת נקודות על הנהג

שמעתם על שיטת הניקוד בעבירות תעבורה, אבל יודעים באמת מה קורה כשצוברים נקודות? זה אולי נשמע כמו איזה משחק מחשב, אבל כאן מדובר במשהו רציני – עם השלכות אמיתיות על הרישיון שלכם, הכיס שלכם והחופש שלכם לנהוג.

אז מה בעצם קורה אם נהג עובר עבירות תנועה אשר מזכות (או יותר נכון "מחייבות") אותו בנקודות?

צבירה קטנה – אזעקת אזהרה

נניח שעברת כמה עבירות קלות – אולי נסעת טיפה מהר מהמותר או עצרת מעבר לקו הצהוב. אם צברת 6 עד 8 נקודות, תקבל מכתב נימוסי בדואר – התרעה. המטרה היא לגרום לך "להתעורר" ולעצור רגע לפני שהמצב יחמיר.

צבירת 12 נקודות ומעלה – כאן זה כבר רציני

אם הגעת ל12 נקודות, אתה כבר בתוך תהליך רשמי. הנה מה שצפוי לך:

  • באזור 12–22 נקודות: תידרש לעבור קורס נהיגה מונעת – המזוהה בשם "קורס בסיסי". מדובר בקורס חובה, ואם לא תבצע אותו בזמן, עלולה להיות לכך השפעה ישירה על הרישיון שלך.
  • 24–34 נקודות: שוב תידרש לעבור קורס, הפעם ברמה מתקדמת. בנוסף לכך, ייתכן כי תקבל אזהרה נוספת מכלי התחבורה או אפילו תוזמן לשימוע.
  • 36 נקודות ומעלה: כאן כבר מדובר בצעד משמעותי – שלילה אוטומטית של רישיון הנהיגה למשך שלושה חודשים. לא צריך אפילו לעמוד בפני שופט – זה קורה אוטומטי לפי החוק.

ומעבר לשלילה – גם חידוש הרישיון נהיה עניין

כשנהג צובר מספר גבוה של נקודות לאורך תקופה (למשל, אם חצה פעמיים את סף ה-36), עשויה להיות לו חובה לעבור מבחן תיאוריה מחדש, בדיקות רפואיות ואפילו מבחן נהיגה מעשי (טסט) כתנאי לחידוש הרישיון. כן, מה שאתה שומע – תחזור אחורה, כאילו אתה בן 17.

השפעה עקיפה – לא פחות חשובה

  • ביטוח רכב: צבירת נקודות יכולה לגרום לעלייה בפרמיית הביטוח – הרי מבחינת חברת הביטוח, נהג עם נקודות הוא נהג מסוכן יותר.
  • עבירות חוזרות: בעבר תקרית נחשבת ל"טעות חד פעמית". אבל אם נצברות נקודות לאורך זמן, המשטרה ובית המשפט כבר מסתכלים עליך אחרת. יש כאן דפוס. וזה לא משחק לטובתך.
  • השמה תעסוקתית: במקרים בהם נדרשת הוכחת כשירות לנהיגה (כגון נהגי משאיות או מוניות), ניקוד מרובה עלול להוות מכשול בקבלה לעבודה.

לסיכום (אבל לא באמת נסכם): צבירת נקודות היא לא "סתם סטטיסטיקה". גם אם כרגע נדמה שזה עונש קל, התוצאות לאורך זמן עלולות להיות מורכבות ומעיקות. אז כדאי לנהוג בזהירות, לא רק בשביל להימנע מקנס, אלא כדי לשמור על הרישיון – והשם הטוב כנהג אחראי.

 

אפשרויות למחיקת נקודות מהרשומה

קיבלתם נקודות תעבורה? אל תתייאשו! לא כל נקודה תישאר איתכם לנצח. למעשה, חוקי התעבורה בישראל מציעים כמה דרכים "לנקות את השולחן" ולסיים עם היסטוריה נהיגה נקייה יותר. אם אתם תוהים איך מוחקים נקודות ואילו אפשרויות עומדות לרשותכם, הנה מדריך פשוט וברור שיעזור לכם לעשות סדר בראש – ובתיק הנהיגה.

איך אפשר להיפטר מהנקודות?

אז יש נקודות. מה עכשיו? הנה שלוש אפשרויות עיקריות למחיקתן, כאשר לכל אחת הגבלות ותנאים משלה:

  1. השתתפות בקורס נהיגה מונעת ("רענון")
    אם צברתם 12 נקודות ויותר בתקופה של שנתיים, אתם עשויים להידרש לעבור קורס נהיגה מונעת. אם תעברו את הקורס בהצלחה – הנקודות לא יימחקו לחלוטין, אך הן "יקים קיר" ומונעים צבירת נקודות נוספת בלי פעולה.

    עם זאת, אם עברתם קורס וכבר עברו שנתיים נוספות מיום סיום הקורס – והקפדתם לא לעבור עבירות נוספות – אזי אותן נקודות יימחקו אוטומטית.

  2. התיישנות נקודות אחרי תקופה ללא עבירות
    כל עוד לא צברתם עבירות חדשות, יש סיכוי טוב שהנקודות פשוט ייעלמו עם הזמן. לפי החוק:

    • 12 נקודות ומטה: הנקודות יימחקו אוטומטית לאחר שנתיים מיום ביצוע העבירה, אם לא צברתם נקודות חדשות.
    • 13–22 נקודות: הנקודות יישארו ברשומה למשך 4 שנים, אלא אם תשתתפו בקורס נהיגה מונעת או תנקוטו פעולה אחרת.
    • 23 נקודות ויותר: המצב הופך לרציני יותר – הנקודות יישארו ל-4 שנים ואף מעבר, ותידרשו לעבור קורס ייעודי או אפילו לבצע מבחן מחדש.
  3. ערעור על דו"ח או תביעה בבית המשפט
    לא חושבים שביצעתם את העבירה? אפשר להילחם על כך. פנייה לבית המשפט היא אופציה קיימת, וחשוב לדעת:

    • אם בית המשפט ביטל את ההרשעה – הנקודות לא יירשמו כלל.
    • במקרים מסוימים ניתן לבקש הקלה בגזר הדין הכוללת גם הקלה בקביעת הנקודות.
    • חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה מנוסה לפני שפונים לבית המשפט – לעיתים ההליך משתלם, ולעיתים לא.

טיפ חשוב לסיום:

הדרך הקלה ביותר להימנע מהנקודות, היא פשוט לא לצבור אותן. סעו בזהירות, הקפידו על כללי הדרך, וזכרו: שיטת הניקוד נועדה לשפר את בטיחות כולנו – לא רק להעניש. אבל במקרה והנקודות כבר נרשמו – אל תתעלמו מהן. לעיתים טיפול נכון בזמן יכול למנוע התדרדרות למצב מורכב הרבה יותר.

 

עדכונים וחידושים בחוק שיטת הניקוד

כמו בכל תחום בחיים, גם שיטת הניקוד בעבירות תעבורה לא נשארת במקום. המדינה מתאימה את עצמה לתקופה, לעבירות חדשות, לטכנולוגיה המתפתחת ולשינויים בחקיקה – וזה אומר שחלים מדי פעם עדכונים חשובים שכדאי להכיר, במיוחד אם אתם נהגים פעילים.

אז מה חדש בשיטת הניקוד, וכיצד זה עשוי להשפיע עליכם? הנה הסקירה הידידותית שלנו שתעשה סדר בעניינים:

📌 עדכוני נקודות לעבירות ספציפיות

מדי כמה שנים, משרד התחבורה מעדכן את סכמות הניקוד של עבירות מסוימות. למשל, שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה הפך לעבירה חמורה יותר, ולכן צבר הנקודות על עבירה זו עלה ל-8 נקודות. הכוונה כאן היא להבליט את הסכנות שגורמות לתאונות קטלניות ובמיוחד לעבירות שקשורות לחוסר ריכוז.

שימו לב! גם אם בעבר עבירה מסוימת נחשבה קלה יחסית, ייתכן שכיום היא תגרור אחריה יותר נקודות. לכן מומלץ לבדוק מדי פעם את טבלאות הניקוד המעודכנות באתר משרד התחבורה.

🆕 שינויים בלוחות הזמנים של מחיקת נקודות

לאחרונה נעשו התאמות לגבי משך הזמן שבו נקודות נשמרות על שמכם. בעבר, נהג שהיה צובר למשל 6 נקודות — היה ממתין פעמיים שנתיים לניקוי הרשומה. כיום, התקנות מדויקות יותר וכוללות הבחנה בין עבירות קלות לחמורות והאם הנהג עבר קורס נהיגה מונעת בתוקף. התקנות החדשות מנסות לשקלל בין הקלה לנהגים נורמטיביים לבין החמרה כלפי נהגים שבאופן קבוע מבצעים עבירות.

💡 טכנולוגיה – גם זה מתעדכן

הטכנולוגיה לא פוסחת על תחום האכיפה התעבורתית. מצלמות מתקדמות, ניתוחים חכמים של תנועת רכבים, ושימוש בנתונים מנתוני דרך – כל אלו שינו לא מעט את הדרך בה נאכפות עבירות. המשמעות? ייתכן שתיעוד שאי אפשר היה להיאסף בעבר – כמו חציית רמזור אדום באור יום – יכול כיום להוביל לרישום ודיווח, שכולל כמובן גם נקודות.

✅ חשיבות ההישארות מעודכנים

  • בדקו אחת לכמה חודשים את עדכוני משרד התחבורה.
  • הירשמו לעדכונים באתרים רשמיים, או בקבוצות נהגים רלוונטיות.
  • התייעצו עם עו"ד תעבורה במקרים סבוכים או לא ברורים.

לסיכום – שיטת הניקוד לא נקבעה "ולא נגועה", אלא מתעדכנת בקצב משתנה. אם אתם רוצים להגן על רישיון הנהיגה שלכם ולהימנע מהפתעות לא נעימות כמו שלילת רישיון או קורסי נהיגה כפויים – פשוט הישארו בעניינים 😄. בהובלה אחראית ושמירה על הכללים, גם החידושים הם רק יתרון.