>

 

מהי שלילת רישיון לנהג חדש

אם הרגע סיימתם את הטסט ואתם מתרגשים מהחופש החדש על הכביש – מזל טוב! אבל רגע לפני שתכוונו את הווייז לנסיעה הבאה, שווה לדעת גם על הצד הפחות כיפי של הנהיגה: שלילת רישיון לנהג חדש. נשמע מפחיד? זה אולי נשמע כבד, אבל אל תדאגו – אנחנו כאן בשביל להסביר את זה בצורה פשוטה, ברורה ואפילו קצת נעימה 🙂

הידעתם? נהגים חדשים נמצאים תחת זכוכית מגדלת. החוק בישראל מגדיר תקופת "נהג חדש" כתקופה בה המדינה בעצם בודקת שאתם בשלים לנהיגה אחראית. וזה אומר שיש חוקים קצת יותר מחמירים כלפיכם – כי המדינה רוצה לוודא שהנהג החדש שומר על כללים, נוהג בזהירות ואפילו זוכר להפעיל אורות בזמן.

שלילת רישיון לנהג חדש היא למעשה התוצאה של עבירה חמורה אחת או של כמה עבירות פחות חמורות, שביחד מעידות על כך שעדיין לא רכשתם את הרגלי הנהיגה הבטוחים שצריך. כשמדובר בנהג חדש, המדינה מחמירה – אבל לא מתוך אנטי, אלא מתוך דאגה.

אז מה זה בעצם שלילה?

שלילת רישיון היא פעולה שננקטת על ידי משרד הרישוי או בית המשפט, ובמהלכה הנהג מאבד את רישיונו לתקופה זמנית. לאורך התקופה הזו, הוא אינו רשאי לנהוג. במקרים מסוימים, במיוחד כשמדובר בנהג חדש, הדבר עשוי לגרום להתחלה מחודשת בתהליך הרישוי – כאילו לא קיבלתם אותו מעולם! כן, ממש לחזור שוב לטסט, לתיאוריה ולעיתים אפילו לקורסי נהיגה מונעת.

למה החוק מחמיר עם נהגים חדשים?

  • חוסר ניסיון: נהגים חדשים נמצאים רק בתחילת הדרך, ולכן סטייה מהכללים עלולה להיגמר באסון.
  • למידת הרגלים: החוק שואף להקנות הרגלים נכונים ובטוחים מהרגע הראשון.
  • השפעה על אחרים: נהג חדש שלא מקפיד על החוק עלול לשמש דוגמה רעה לסביבה, בעיקר לבני נוער נוספים.

מתי יכולה להתרחש שלילה?

למשל, אם נהג חדש עובר עבירת תנועה משמעותית כמו נסיעה באור אדום, נהיגה בשכרות או מהירות מופרזת – ייתכן שיזומן לבית משפט ויישקל אם לשלול את רישיונו. לעיתים, השלילה עלולה להיגרם גם מצבירה של נקודות תנועה, נושא אליו נצלול בהמשך.

חשוב להבין: שלילה בתקופת נהג חדש נחשבת חמורה יותר מאשר אצל נהג ותיק. ויש לכך סיבה טובה – המדינה בעצם אומרת, "אם עוד לא הספקת לצבור ניסיון, ובכל זאת ביצעת עבירות – אולי כדאי שנבדוק שוב שאתה באמת מוכן לנהיגה."

אז כן, קיבלתם רישיון – אבל האחריות האמיתית רק מתחילה. שלילת רישיון לנהג חדש היא לא גזירה, אלא מנגנון שבא לשמור עליכם, על הנוסעים איתכם ועל כולם על הכביש.

 

מי נחשב נהג חדש לפי החוק בישראל

אם קיבלתם לאחרונה את הרישיון (מזל טוב!) או שאתם שוקלים לגשת לטסט – בטח שמעתם את המונח "נהג חדש". אבל מי בדיוק נחשב לנהג חדש לפי החוק בישראל, ולמה זה משנה? בואו נעשה סדר יחד, בשפה פשוטה ונגישה.

הגדרה רשמית אך פשוטה

נתחיל מההגדרה היבשושית שקובעת: נהג חדש הוא כל אדם שקיבל רישיון נהיגה בישראל בפעם הראשונה, וטרם חלפו שנתיים מיום קבלתו. זה נכון בין אם אתה בן 17 או 47 – ברגע שקיבלת לראשונה את הרישיון, נכנסת לתקופת הנהג החדש.

התקופה הזאת נמשכת בדרך כלל שנתיים קלנדריות – כלומר, לא משנה כמה נהגת בפועל, הספירה מתחילה מרגע הוצאת הרישיון.

מה המשמעות של "נהג חדש" בפועל?

זה לא רק תווית – זו גם תקופה שבה חלות הגבלות וחובות מיוחדות על הנהג:

  • חובת שלט "נהג חדש": נהגים חדשים חייבים להציב שלט ברור בחלון האחורי של הרכב בכל נסיעה.
  • מגבלת גיל מלווה: לנהג חדש עד גיל 24 חלה חובה לנהוג עם מלווה במשך תקופת זמן מסוימת (לרוב 3 חודשים מלאה ועוד 3 חודשים חלקית לפי סוג הרישיון).
  • הקפדה על עבירות תנועה: פה חשוב לשים לב – נהגים חדשים נבחנים לפי סטנדרטים מחמירים יותר כשמדובר בעבירות תנועה, אך נרחיב על כך בחלקים הבאים.

מה ההבדל בין “נהג חדש” ל”נהג צעיר”?

טעות נפוצה היא לבלבל בין שני המונחים. אז הנה הבהרה קטנה:

  • נהג חדש – כל נהג בשנתיים הראשונות לרישיון, בלי קשר לגילו.
  • נהג צעיר – נהג שטרם מלאו לו 24, בין אם הוא חדש ברישיון או לא.

כן, אפשר להיות גם נהג חדש וגם נהג צעיר בו-זמנית – וזה קורה לרוב הצעירים שמוציאים רישיון בפעם הראשונה. במקרה כזה, יש תחול גם של ההגבלות על נהג חדש וגם אלו של נהג צעיר.

למה חשוב להכיר את ההבדלים?

מעבר להבנת החובות וההגבלות שחלות עליכם, יש גם השלכות משפטיות – במקרים של עבירות תעבורה, למשל, יכול להיות הבדל עצום אם הייתם "סתם" נהגים או שנהגים חדשים. החוק מאוד לא סלחני בתקופה הזו, ולצערנו, לא פעם ראינו נהגים שמאבדים את הרישיון כי לא היו מודעים למעמדם.

טיפ מאתנו: שמרו על נהיגה זהירה, היו מודעים למעמדכם, ואם יש לכם ספק כלשהו – תמיד אפשר להתייעץ עם עורך דין תעבורה או לבדוק מידע עדכני באתר משרד הרישוי.

 

מערכת הניקוד במשרד הרישוי – הסבר קצר

שמעתם פעם את הביטוי "קיבלת נקודות"? אז זה לא רק במשחק כדורגל או בחידון טלוויזיה – גם נהגים יכולים "לזכות" בנקודות, רק שבמקרה הזה מדובר בנקודות שפחות תרצו. המערכת שמופעלת על ידי משרד הרישוי נקראת מערכת נקודות תעבורה, והיא בעצם הדרך של המדינה לעקוב אחרי עבירות תנועה שביצעו נהגים — ולעודד אותם לנהיגה בטוחה וזהירה.

איך זה עובד בפועל?

בכל פעם שנהג עובר עבירת תנועה (למשל, נסיעה באור אדום, מהירות מופרזת, אי ציות לתמרור עצור), מצורפות לעבירה נקודות, בהתאם לחומרתה. ככל שהעבירה חמורה יותר – מספר הנקודות גבוה יותר.

למשל:

  • אור אדום – 10 נקודות
  • מהירות מופרזת – 8 נקודות
  • אי מתן זכות קדימה – 6 נקודות
  • עיכוב בתיקון ליקויים לאחר טסט – 2 נקודות

ולמה זה חשוב?

המטרה של שיטת הניקוד היא לזהות נהגים שמבצעים עבירות תנועה באופן חוזר, ולא רק להעניש על כל מקרה בפני עצמו. מדובר במין "מערכת התרעה" שבה המדינה אומרת לך בעצם: "היי, שים לב, צברת יותר מדי עבירות – הגיע הזמן שתשפר הרגלים".

כמה זמן נקודות נשארות בתוקף?

זו שאלה מצוינת! הנקודות לא נשארות איתך לנצח. באופן כללי:

  1. אם צבירת הנקודות היא עד 20 נקודות – הן נמחקות לאחר שנתיים ממועד ביצוע העבירה, כל עוד לא נוספו נקודות נוספות.
  2. אם צברת 20 נקודות ומעלה – תקופת הצבירה מתארכת ל4 שנים.

ומה קורה אם הנהג מצטיין?

נהג שלא צובר עבירות בכלל מקבל הזדמנות לפתוח דף חלק כל שנתיים או ארבע – תלוי בהתנהגות שלו על הכביש. כך, נהג זהיר שלא עבר עבירות במשך תקופה ממושכת, מחזיר את "תיק הניקוד" שלו לאפס.

כלי חשוב לנהגים חדשים

עבור נהגים חדשים, שיטת הניקוד היא לא רק אמצעי ענישה אלא גם כלי לימודי חשוב. כל נקודה שנצברת היא רמז לכך שמשהו בנהיגה שלך דורש שיפור. לכן, לדעת כמה נקודות יש לך ואילו עבירות "מנוקדות" היא מיומנות בסיסית לכל נהג, במיוחד אם אתה בתחילת הדרך.

אגב, ניתן לבדוק את מצב הנקודות שלך באינטרנט באתר משרד הרישוי – פשוט, מהיר ולגמרי בחינם.

אז בפעם הבאה שאתם שומעים "צברת נקודות" – תזכרו שזה לא ציון לשבח, אלא תמרור אזהרה קטן בדרך.

כמה נקודות זה שלילה לנהג חדש

אילו עבירות תורמות לנקודות עבור נהג חדש

בואו נדבר רגע על נקודות. לא, לא כאלה שמקבלים במחברת – אלא הנקודות שמקבלים ממשרד הרישוי בעקבות עבירות תנועה. ואם אתה נהג חדש, שווה לך להכיר היטב את העניין הזה, כי אצלך הכל מחמיר יותר. אז מהן העבירות שיכולות להכניס אותך לצרות ולקדם אותך (לא בטוב) לעבר שלילת רישיון? הנה הסבר קצר וברור, בשפה שמובנת לכולם.

למה זה כל כך חשוב לנהג חדש?

נהג חדש נמצא בתקופת מבחן – שנתיים מהיום שבו קיבל את הרישיון. בתור נהג חדש, הענישה על עבירות שונות עלולה להיות חמורה יותר, במיוחד כשמדובר בנקודות תנועה. צבירת נקודות רבות עלולה להוביל לשלילה אוטומטית של הרישיון או לחייב אותך בקורסים המיוחדים של משרד הרישוי – וזה כמובן משהו שתרצה להימנע ממנו.

אז אילו עבירות עלולות "לעלות לך בנקודות"?

הנה רשימה של עבירות תנועה שהן נפוצות אך משמעותיות, במיוחד לנהג חדש:

  • מהירות מופרזת: זוהי אחת העבירות השכיחות. למשל, נהיגה במהירות של יותר מ-21 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית יכולה לגרור 8 נקודות.
  • אי ציות לרמזור אדום: מדובר בעבירה מסוכנת במיוחד, עליה תצבור 10 נקודות.
  • שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה: אם תיתפס מדבר או מסמס – תוכל למצוא את עצמך עם 8 נקודות וגם קנס כספי לא קטן.
  • אי מתן זכות קדימה להולכי רגל: עבירה זו תוביל לצבירה של 10 נקודות.
  • נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים: עבירה חמורה מאד עם ענישה מחמירה – 10 נקודות במינימום, שלילה מיידית, ובמקרים מסוימים אף כתב אישום פלילי.
  • אי חגירת חגורת בטיחות: נשמע בסיסי, אבל זו עבירה שיכולה להוסיף לך 2 נקודות.
  • נסיעה עבורה בצומת או עקיפה מסוכנת: תנהג כך – ומשרד הרישוי "יתגמל" אותך עם 8-10 נקודות.

שווה לזכור

נהגים חדשים נבדקים בזכוכית מגדלת. עבירה שלא תעלה לרוב הנהגים מעבר לקנס קטן, אצל נהג חדש יכולה להיות חמורה יותר בבחינת השלכותיה במסגרת הניקוד. קל מאוד "להתגלגל" לעוד ועוד נקודות בלי לשים לב – ומכאן הדרך לקורסים, מבחנים חוזרים ואפילו שלילה – קצרה מאוד.

טיפ של מומחה

תמיד עדיף לנסוע רגוע, לבדוק לפני שאתה עוקף, לא למהר, ולוודא שאין טלפון ביד. החוק לא עושה הנחות לנהגים חדשים – ההפך הוא הנכון. ככל שתתנהג באחריות, לא תצטרך להילחם בנקודות ובהשלכות על הרישיון שלך.

 

כמה נקודות מובילות לשלילה לנהג חדש?

כנהגים חדשים, האחריות על הכביש היא גדולה יותר – והחוקים לגביכם? קצת יותר נוקשים. לא צריך לעבור על שורת עבירות חמורות כדי להתמודד עם שלילה, לפעמים זה אפילו קורה בלי שבכלל שמים לב. אז כמה נקודות באמת צריך כדי למצוא את עצמך בלי רישיון, ומה זה אומר עבורך? בואו נצלול לנושא.

אז מה הסיפור עם הכוכבים האלה – כלומר, הנקודות?

בישראל, כל עבירת תעבורה עלולה להוסיף "נקודות" לרשומה שלך במשרד הרישוי. אלו לא מהסוג שאתה רוצה לצבור – להפך. ככל שיש יותר נקודות, כך העונשים הולכים ומחמירים. אבל לנהגים חדשים הסף נמוך יותר, והרשויות לא מגלות סלחנות.

כמה נקודות זה כבר יותר מדי?

החוק בישראל קובע כללים ברורים:

  • 12 נקודות – כאן מתחיל הכאב. אתה מחויב בקורס בסיסי לנהיגה נכונה.
  • 24 נקודות – כאן זה מסתבך. חובה לעבור קורס מתקדם. אי-התייצבות? תוצאה: שלילה אוטומטית.
  • 36 נקודות או יותר – גם אם לאורך זמן: משרד הרישוי יכול לשלול את רישיון הנהיגה, גם אם אינך נהג חדש.

אבל הנה הנקודה (תרתי משמע): לנהגים חדשים, מספיקה עבירה אחת חמורה שתגרור 8–10 נקודות, ויחד עם עבירה נוספת קטנה – אתה בדרך לשלילה. זכור, בתקופת הנהג החדש, כל כשלון מתפרש בחומרה רבה יותר.

שלילה אוטומטית – מתי זה קורה?

נהג חדש שצבר בתוך פרק זמן של 5 שנים 36 נקודות ומעלה עלול לקבל שלילה של 3 חודשים, ולעיתים אף לשוב למבחני תיאוריה וטסט. משרד הרישוי בודק צבירת נקודות לאורך זמן, ולא רק בבת אחת – כך שגם עבירות "קלות" שכיחות, כשהן מצטברות, יוצרות בעיה קשה.

אבל רגע, למה צריך להיזהר במיוחד כנהג חדש?

כי נהגים חדשים, בנוסף להשלכה של הנקודות עצמן, עשויים להידרש להוציא רישיון מחדש אחרי שלילה, לעמוד שוב במבחני עיוני ומעשי, ולהאריך את תקופת "הנהג החדש". זה לא רק עניין של זמני, אלא תהליך שעלול לעלות זמן, כסף ועוגמת נפש.

טיפ מהלב (וגם מהחוק)

עקבו אחרי מספר הנקודות שלכם! אפשר לעשות זאת דרך אתר משרד הרישוי או לפנות פיזית. היו עם אצבע על הדופק – גילוי מאוחר מדי על צבר נקודות עלול לעלות באיבוד רישיון, ולהחזיר אתכם כמה צעדים אחורה.

 

משך זמן השלילה ודגשים מיוחדים לנהגים חדשים

אז מה קורה כשהנהג החדש עושה טעות רצינית ונכנס לתוך עולם השלילות והנקודות? זה יכול להישמע מלחיץ, אבל חשוב להבין לא רק את ההשלכות, אלא גם את המאפיינים הייחודיים שתקפים דווקא לנהגים חדשים.

כמה זמן תימשך השלילה?

משך הזמן של שלילת רישיון לנהג חדש תלוי בעבירה שבגינה נשלל הרישיון ובכמות הנקודות שנצברו.
בדרך כלל, מדובר בשלילה של מספר חודשים, אך ייתכן שבמקרים חמורים תוטל שלילה ארוכה יותר של חצי שנה ואפילו שנה שלמה.

חשוב לדעת: גם אם מדובר בשלילה של 3 חודשים בלבד – עבור נהג חדש זו יכולה להיות מכה של ממש, כי התהליך לחידוש הרישיון שונה ומורכב יותר מאשר אצל נהג ותיק.

למה זה משמעותי במיוחד לנהג חדש?

כאן נכנס לתמונה העיקרון הכי חשוב שצריך לזכור – נהג חדש עומד תחת תנאים מחמירים יותר. ולא רק מבחינת עבירות תנועה: גם החזרה לנהיגה לאחר שלילה אינה פשוטה.

במקרה של שלילה, הנהג החדש יידרש לעיתים לעמוד שוב בדרישות שדמה להשגת רישיון מלכתחילה:

  • ביצוע מבחן תיאוריה מחדש
  • מבחן נהיגה (טסט) חוזר
  • בדיקות רפואיות – בהתאם לעבירה
  • השתתפות בקורס נהיגה מונעת – במקרים מסוימים

המשמעות היא שלא רק שהנהג מאבד את הרישיון למשך זמן השלילה, אלא שהוא חייב לפתוח תהליך לא פשוט כדי להשיב אותו. זו סיבה מרכזית לכך שמומלץ לנהגים חדשים להיזהר שבעתיים.

מהי הארכה של תקופת הנהג החדש?

עוד פרט חשוב: בכל מקרה שבו נהג חדש מבצע עבירת תנועה חמורה או צובר נקודות רבות, משרד הרישוי עשוי להאריך את התקופה בה הוא נחשב "נהג חדש".
אז אם חשבתם שתקופת השנתיים היא חסרת משמעות אמיתית – כדאי לחשוב שוב.

לדוגמה, אם נהג חדש עבר עבירה שמחייבת שלילה או נדרש לעבור טסט מחדש – ייתכן שהוא ייחשב כנהג חדש לעוד שנתיים נוספות ממועד קבלת הרישיון מחדש.

טיפ אישי לסיום

אם אתם בתחילת הדרך כנהגים, זכרו – התקופה הזו אולי מקשה, אבל היא יכולה להוות הזדמנות לצבור ניסיון נהיגה זהיר וחיובי. לא מדובר רק בחוקים – אלא בביטחון שלכם ושל כל מי שנמצא על הכביש.

 

כיצד ניתן להימנע מהשלילה כנהג חדש

אז קיבלת את הרישיון, אולי אפילו רק אתמול, ואתה מרגיש חופשי לנסוע לאן שבא לך. אין תחושת חופש גדולה מזו, נכון? אבל רגע לפני שאתה יוצא לדרך – בוא נדבר על איך לשמור על הרישיון שלך ולא להיכנס לסטטיסטיקה של נהגים חדשים שנשלל מהם הרישיון בגלל עבירות תנועה מיותרות.

1. למד את הכללים – ואל תקל בהם ראש

הכללים הם לא המלצה – הם החוק. ייתכן שבמהלך הלימודים עברת עליהם בע"פ, אבל זה הזמן לוודא שאתה באמת מבין מה מותר ומה אסור. נסיעה באור צהוב? בלי קיצורי דרך. אי עצירה בתמרור עצור? מסוכן מאוד. הכללים קיימים כדי להגן עליך – ועלינו.

2. צבור ניסיון בזהירות, לא בחיפזון

נהגים חדשים נוטים להיות עצבניים או לחוצים כי חסר להם ניסיון. קח את הזמן, סע לאט, ותן לעצמך ללמוד את הכביש. זה ממש בסדר לא להיות "הכי מהיר בשכונה". ככל שתנהג בצורה רגועה וזהירה, כך תצבור יותר ביטחון – ובלי לעבור על החוק.

3. שים לב במיוחד לעבירות "קטנות"

בחוויית הנהיגה היומיומית, קל לזלזל בעבירות כמו חניה לא תקינה או אי אות לפני פנייה. אבל כל טעות קטנה כזו עלולה להוביל לנקודות – ודי בכמה נקודות כדי להגיע לסף השלילה. לא שווה את זה! הקפד על כל פרט, גם אם הוא נראה חסר חשיבות.

4. סביבה תומכת – לבחור היטב עם מי נוסעים

אם החברים שלך לחוצים להגיע מהר, צורחים עליך לנסוע באדום או פשוט משמיעים מוזיקה בקולי קולות – הם עלולים להסיח אותך בצורה מסוכנת. בתור נהג חדש, אתה אחראי לא רק על עצמך אלא גם על הנוסעים. אז תבחר נכון את הסביבה שתלווה אותך בנסיעות הראשונות.

5. אל תתבייש לשאול וללמוד

נתקלת במצב לא מוכר בכביש? קרה מקרה שאתה לא בטוח אם צריך לחצות? עצור, חשוב ושאל. בין אם זה נהג מנוסה בצדך, מדריך נהיגה שתמשיך להתייעץ איתו או אפילו קבוצות ברשת – יש לך הרבה מקורות עזר. אל תהסס להשתמש בהם.

6. טכנולוגיה שעוזרת – לא מסיחה

יש המון אפליקציות שיכולות לעזור לנהג חדש – ניווט חכם, התרעות על מצלמות, מצב "נהיגה" למניעת התעסקות בנייד. חשוב להפעיל אותן לפני היציאה לדרך, לא תוך כדי נסיעה. הטלפון הוא חבר – אבל רק אם משתמשים בו נכון.

לסיכום

שמירה על הרישיון שלך כנהג חדש לא קשורה רק ב"זכירה של חוקים", אלא בגישה מוטעמת של אחריות וזהירות. אתה לא רק על ההגה – אתה המפקד של הרכב. סע בזהירות, תתייעץ כשצריך, ותזכור שכל נסיעה היא הזדמנות ללמוד ולהשתפר.